Myślisz, że panujesz nad własnymi nawykami, wszystkie decyzje
podejmujesz świadomie i nie dajesz się zwieść marketingowym sztuczkom?
Pomyśl teraz o myciu zębów. Co sprawia, że są czyste? Miętowa pasta,
dająca orzeźwienie i to przyjemne mrowienie w ustach? A może ktoś chciał
żebyśmy właśnie tak uważali? Nawyki są potężnym czynnikiem wpływającym
na decyzje zakupowe i na całe nasze życie. Ich umiejętne zdiagnozowanie i
wykorzystanie tej wiedzy może pomóc w leczeniu nałogów,
samodoskonaleniu, ale także manipulacji konsumentem. W Sile nawyku
Charles Duhigg przytacza fascynujące historie zwyczajnych ludzi, którzy
wpadali w pętlę szkodliwych przyzwyczajeń lub dzięki nawykom dochodzili
do założonych celów; firm i organizacji, które odniosły spektakularny
sukces dzięki wykorzystaniu nawyków konsumentów oraz społeczności, które
zmieniały swoje przekonania.
W pierwszej części książki autor omawia przypadki zmian, jakie
zaszły w życiu pojedynczych osób za sprawą zdiagnozowania i zmieniania
ich nawyków. Dzięki zautomatyzowanym czynnościom nawet ludzie ciężko
chorzy, z uszkodzonymi fragmentami mózgu odpowiedzialnymi za pamięć są w
stanie trafić do lodówki i zrobić sobie śniadanie. Zadłużeni alkoholicy
wychodzą z nałogu i długów, odnoszą życiowe sukcesy za sprawą poznania
schematu własnych przyzwyczajeń. Pętla nawyku to zaledwie trzy elementy
(wskazówka, zwyczaj i nagroda), które mogą przyczynić się do obgryzania
paznokci, nałogowego hazardu lub sukcesu w życiu zawodowym. Autor
pokazuje wiele takich schematów (także na własnym przykładzie), co
ułatwia zrozumienie jak działają nawyki. To właśnie ma kluczowe
znaczenie, jeśli chcemy je zmieniać. Nie łudźmy się jednak, że lektura
ta odmieni nasze życie od tak. Nie jest to typowy poradnik ani prosta
instrukcja na szybki sukces w walce z naszymi słabościami. Siła nawyku
jest tylko punktem wyjścia dla pracy nad przyzwyczajeniami, pomoże
zrozumieć jak one działają, skąd się biorą i jak oszukać własny umysł.
Mózg człowieka dąży do ciągłego uproszczenia otaczającego świata. Wielu
kwestii nie analizuje, zastępuje zapamiętywanie i przetwarzanie
wszystkich bodźców automatycznym powielaniem schematu. To dlatego tak
łatwo wpaść w pułapkę podjadania orzeszków podczas oglądania telewizji.
Charles Duhigg podpowiada jak podsunąć umysłowi inne bodźce, które
zmienią pętle złych przyzwyczajeń.
W drugiej części książki znajdują się przykłady firm i organizacji,
które za sprawą wykorzystania siły nawyku pracowników lub klientów
zmieniały się nie do poznania. To bardzo ciekawy fragment publikacji,
poruszający kwestie marketingu i wpływania na zachowania konsumentów.
Stawia pytanie o to, jak daleko można posunąć się w wywieraniu wpływu na
klienta. Podaje przykłady drobnych zmian przyzwyczajeń, z pozoru nic
nieznaczących, które wpłynęły na funkcjonowanie ogromnych korporacji.
Trzecia część książki dotyczy nawyków w społeczeństwie.
Szufladkowania rzeczywistości, co czasami prowadzi do ksenofobii czy
rasizmu. Charles Duhigg przytacza przykłady zmiany nawyków, które
przyczyniły się między innymi do zniesienia segregacji rasowej w Stanach
Zjednoczonych. Na kilku przykładach pokazuje proste schematy, które
wpłynęły na zmianę światopoglądu i zachowania całych społeczności.
Siła nawyku to książka napisana zaskakująco dobrze.
Czyta się ją jak powieść sensacyjną, z zainteresowaniem i bez znużenia
encyklopedycznymi formułkami. Pomimo, że autor sięga do źródeł z
pogranicza neurochirurgii, psychologii i socjologii, lektura nie jest
typowo naukowa, nie nastręcza trudności laikowi. Warto sięgnąć po tę
książkę z czystej ciekawości. Nawet jeśli nie wpłynie znacząco na nasze
życie, czas poświęcony na jej przeczytanie nie będzie stracony. Często
książki, których kampanie reklamowe realizowane są z ogromną pompą,
okazują się rozczarowującymi gniotami, których nie da się przeczytać. Siła nawyku
na szczęście taka nie jest. Publikację przełożono na trzydzieści jeden
języków, przez wiele tygodni utrzymywała się na liście bestsellerów New York Times`a. Obiecujące statystyki pokryły się z ciekawą i wartościową lekturą, której minusem jest to, że tak szybko się kończy.
Ocena 5,5/6
Recenzja opublikowana także w serwisie Biblionetka
Tytuł: Siła nawyku
Autor: Charles Duhigg
Wydawnictwo: PWN 2013
Oprawa: miękka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz